Blogg

SKYDDA SIG SJÄLV PÅ NÄTET

De flesta tänker inte på att något kan hända när de går online. De känner sig ensamma och säkra, ingen kan ju se vad man håller på med. Detta är dock en sanning som inte helt och hållet stämmer överens med verkligheten. Skrupelfria människor utnyttjar hela tiden uppkopplade användare för att kunna lura och stjäla pengar. Men det går att skydda sig riktigt ordentligt.

Man on Telephone

Många operationer kräver ett lösenord och användarnamn, alla är vana vid att ha det. Dessa lösenord bör vara starka, så att säga, något som inte är så lätt att gissa sig till. Man bör undvika sitt eget eller familjens födelsedatum, namn eller något annat som kan vara offentlig upplysning. Samma lösenord bör heller inte användas till mer än ett konto. Men detta är bara början på att skydda sig online.

Hjälp med datorerna

Det har blivit vanligt att anlita någon för att ta hand om datorerna och IT. Att samarbeta med en expert är lönsamt och gör att man själv får tid för annat viktigt. Framför allt så kan det ge en säkerhet på nätet, samt att driften fungerar som den ska. För de flesta så är det mycket viktigt att alltid vara uppkopplade, minsta lilla störning kan kosta en hel del pengar. Läs mer på http://www.rationellit.se.

Till att börja med så installerar och överser dessa firmor företagets säkerhetsåtgärder. Brandväggar, virusskydd och liknande mjukvaror kan göra mycket för att hålla informationen på plats, och inte tillåta att någon utomstående kommer åt det. Vissa individer stjäl ju inte ens information eller pengar, de vill bara kunna ta sig in för att förstöra. Dessa bör hållas långt borta från datorerna, med hjälp av de olika åtgärderna.

Men sedan så kan det vara bra med hjälp att skapa starka lösenord och ta skyddet ytterligare ett steg. Ju mer komplicerat det är att ta sig in, desto mindre är risken att någon försöker sig på det. En bra IT-firma kommer också att kontrollera hur säkert ens system är, hacka sig in för att se var svagheterna ligger. Bättre att få veta det i tid innan kriminella element gör det. Man kan gå hit för att läsa mer om IT helpdesk.

Kontinuerlig drift och säkerhet

Men det är inte bara säkerheten som kan störa ett företag. Driften måste hela tiden vara uppe och igång. Ibland kan det vara en liten sak som gör att man inte kommer vidare, antingen det är ens eget fel eller systemets. Då är det bra att kunna kontakta sitt helpdesk och få hjälp med en gång, så att driften kan fortsätta så fort som möjligt. Detta kan de ofta göra från sitt kontor genom att de får tillgång till datorerna. Vid behov så rycker de naturligtvis ut och kommer på plats, men annars går det snabbt och smidigt att komma igång igen.

En fördel med att ha ett avtal med en IT-firma är att man kan lita på dem. De är kända personer, specialister som bara jobbar med detta. Med andra enheter eller situationer så bör man vara lite försiktigt, även om detta inte alltid är så lätt. Det är nämligen ganska vanligt att de utger sig för att vara si och så men i verkligheten är tjuvar eller bedragare. Ett vanligt exempel är när man får mejl från ett större företag, kanske ens bank, som uppmuntrar en till att logga in för att kontrollera något. Man ska därför aldrig klicka på dessa länkar, de kan leda till bedrägeri. Dagens Nyheter skriver här om problem med en fejkad helpdesk.

Rent allmänt så uppmanas folk att inte lita på allt de läser på nätet. Vem som helst kan skriva artiklar och nästan vem som helst kan skicka e-post. Det är viktigt att inte vara godtrogen utan skapa goda rutiner för att skydda sig själv. Basen är också de virusprogram och annat skydd som man kan köpa. Här är det inte läge att försöka spara pengar, de kostar inte så mycket men kan vara till en oerhörd hjälp.

Hjälp och support när det behövs

Det är skönt att ha någon som alltid är tillgänglig för att hjälpa en med datorerna. När man kör fast så kan det vara så frustrerande, och ofta är det bara små detaljer som hindrar en. De flesta support desk har öppet under kontorstid, men har ofta ett nummer man kan ringa när det är kris. Till andra får man skicka mejl, så återkommer de så fort som möjligt. Poängen är den att man har en vän i nöden.

Varje företag bör ta sig tid och råd att investera i bra datorsystem och drift. I längden så lönar det sig att ha en bra uppkoppling och likaså support. Eftersom det finns flera olika lösningar att välja mellan så kan man alltid hitta något som fungerar just nu, för att sedan byta upp sig när företaget vuxit till sig.