SÅ GÖR KUNDTJÄNSTMEDARBETARE STOR SKILLNAD FÖR FÖRETAGET

Alla företag är intresserade av att gå framåt. För om du inte rör dig i den riktningen så går det åt andra hållet. Grundläggande för att du ska ha framgångar är den personal du väljer att anställa. Det behöver inte vara fråga om att betala dyrt för någon som har en hög utbildning, även om de också har sin plats. Men framför allt så gäller det att omge dig av folk som har en bra inställning. 

Trivsel på arbetsplatsen är något annat som bidrar till att företaget har framsteg. För när folk är nöjda så har de en tendens att vara mer produktiva. Så detta i kombination med bra medarbetare kommer att ge dig det där lilla extra du behöver för att kunna konkurrera dig fram. En av de viktigaste posterna för personal med en bra syn på livet är kundtjänst. Här ska du verkligen vara försiktig med vem du sätter på den platsen. 

Hitta rätt personal

Att rekrytera kan ta tid och det är inte alltid så lätt heller. Samtidigt så har du insett vikten av att inte ta lätt på just anställning och personal. För att underlätta den här långa processen kan du anlita en utomstående firma som har specialiserat sig på just rekrytering. Det kan vara värt att göra det när du får den allra bästa personen till posten. Annars kan du skaffa ett av de verktyg som finns tillgängliga. Ett program som gör en del av jobbet åt dig, och gör det enklare att finna fram till folk. Det är viktigt med Teamledare.

Men det är ju inte bara företagen som är intresserade av rekrytering. Även de som söker jobb vill ha en post där de kan trivas. Där de har chansen att växa och kanske göra karriär. Eller om de inte är intresserade av det, helt enkelt vara någorlunda glada att kunna gå till jobbet varje dag. Ibland är det lättare att hitta fram till en liknande anställning om du är villiga att tänka lite utanför det du är van vid. Det kanske är dags att pröva på något nytt? Att jobba på kundtjänst är ett spännande och varierande yrke.

Vikten av en väl fungerande kundtjänst

Du har en bra produkt eller tjänst som du vill erbjuda dina kunder. Stora resurser läggs ner på maskiner, annonsering, hyra av kontor och allting annat som hör ihop med att driva en verksamhet. Kunderna är kanske nöjda med dina produkter men har en fråga. Då ringer de till kundtjänst, vilket blir deras stora kontakt med företaget. Hur de behandlas där är avgörande för om de ska fortsätta att vara kunder hos dig eller inte. Kundtjänst har en mycket stor roll i att hålla dina kunder positiva. 

Ibland så ringer folk för att klaga. Eller för att få reda på vad som händer. Det kan vara tågen som är försenade eller ett paket som inte kommit fram. Då gäller det att hålla huvudet kallt och inse att det här kanske är något stort för personen ifråga. Framför allt så har kunden alltid rätt och du representerar ju företaget. StockholmDirekt rapporterar i denna artikel om hur kundtjänsten är nyckeln till nöjda kunder.

Viktigt med bra kommunikation

De senaste åren har stor vikt lagts på just kommunikation. Alla på avdelningen är viktiga och ska få sin röst hörd. Chefen ska inte vara avskild utan ha en bra relation till de som jobbar under hen. Allt detta för att gå framåt, vara progressiva och effektiva. Och för att alla ska trivas på jobbet. Minst lika viktigt är det att kommunicera med kunderna. Det kan ske på olika sätt och vis. Nyhetsbrev är en vanlig förekomst, där du berättar det allra senaste för dina kunder. 

Kommunikation via kundtjänst är ett annat område som måste fungera. SVT rapporterar i denna artikel om hur rätt kundservice kan förändra villkoren för kunderna. De ska känna sig välkomna när de ringer. Beroende på situationen kanske du har rätt att ge dem en rabatt eller ta bort en faktura. För nöjda kunder kommer tillbaka det är ett faktum som ingen kan ignorera. Därför bör de som jobbar inom kundtjänst få tydliga instruktioner. Kanske även en liten utbildning som handlar om hur du bemöter folk. De är ditt ansikte utåt, nästan lika viktiga som receptionisten. 

Kunder och personal som är nöjda

Det är en balansgång ibland, men en som du kan klara av. Kunderna ska vara nöjda med både företaget och produkterna. Samtidigt så ska de anställda trivas och få tillräckligt med betalt för sina tjänster. Du som företagare ska tjäna pengar och växa till dig. Allt på en och samma gång. 

Se därför till att lägga ner lite möda på rekryteringen. Med bra personal kan du gå långt. Framför allt ska du göra vad du kan för att omge dig av folk som har en bra inställning.