Allmänt

INSTAGRAM – NYCKELN TILL EN LYCKAD KAMPANJ

Det kan vara riktigt roligt att planera en kampanj för ditt företag. Du lägger in lite extra klutar på att marknadsföra er och hoppas på att det ska löna sig. Inte för att det bara handlar om hopp eller tur, istället är en lyckad kampanj frukten av lång planering och strategi. För att verkligen lyckas bör du inkludera sociala nätverk som Instagram och Facebook.

Dagens marknadsföring bygger på samma principer som har existerat sedan tidernas begynnelse. Du har en bra produkt eller tjänst och vill att folk ska få reda på det. Sedan är tanken att de ska komma till dig och köpa dina produkter eller beställa dina tjänster. Inte så lätt i den stora konkurrens som finns och det faktum att alla inte känner till hur bra du är. Reklam och annonsering har sin plats, men idag så måste du vara aktiv på nätet för att verkligen lyckas.

Kan sociala nätverk vara till nytta?

Frågan ställs naturligtvis inte ur en social synvinkel. Så gott som alla har ett liv på de sociala medierna och trivs mycket bra med det. Men frågan är hur företag kan utnyttja dessa mötesplatser till sin fördel. Det bästa brukar vara att ta hjälp av en expert. Någon som har specialiserat sig på att hjälpa företag komma igång på de sociala nätverken och att använda dem för sina kampanjer. Socialview har lång erfarenhet inom branschen.

För att utnyttja sociala nätverk för din verksamhet är inte alls det samma som när du har kontakt med familj och vänner. Återigen bygger det på samma principer. Att nå ut till många på kort tid och med ett minimum av resurser. Ett företagskonto på Instagram är kostnadseffektivt och därför ett smart val för företagare. Du har redan ditt internet uppkoppling så vad du betalar för är mest den tid och arbetsinsats det tar. Inte något som bör tas för givet, för även arbetskraft och tid kan vara pengar. Men helt klart något som du bör ta med i beräkningen för din marknadsföring och dina kampanjer.

Sanningen om livet online

Idag kan du hitta så gott som allting på nätet. Information, sociala medier, shopping och mycket annat. men de flesta vet att allt som ligger där ute inte är helt i samklang med sanningen. Vem som helst kan skriva en artikel och utge sig för att vara en utbildad auktoritet. Bilder photoshoppas för alla vill ju visa fram sin snygga sida. Men om du känner till allt detta så lär du dig ta det hela med en nypa salt. Nyheter24 rapporterar i en artikel om vikten av att vara källkritisk på Instagram.

Detta kan vara till lärdom för verksamheter som planerar sina kampanjer och som är aktiva på de sociala nätverken. Du måste ha en bra sak i botten, vare sig det är fråga om produkter, tjänster eller information. Sedan gäller det att bygga upp folks förväntningar. Men eftersom de är vana vid överdrifter så kanske de är lite försiktiga i början. Du måste fånga deras intresse men ändå vara ärlig med dem.

Lyckade kampanjer via de sociala medierna

Statistiken visar att bra mycket mer än hälften av alla svenskar har Facebook. Bland de unga så är det Instagram som ökar allra mest. Men även Twitter och Snapchat är populära, och många har mer än ett konto online. Vad som är intressant är också att majoriteten besöker dessa sajter minst en gång om dagen. Många surfar runt och ser vad som händer, medan andra mest håller sig till sin vänskapskrets.

Det är alltså här som ett företag bör sätta in sin kampanj. För du vill ju nå ut till folk där de samlas, och det är på de sociala nätverken. Sydsvenskan rapporterar i den här artikeln om hur Instagram har en viktig roll i kampanjer av olika slag. Även om detta exempel visar på hur folk gärna hakar på något som andra startar så är det tydligt att det fungerar. Om en person visar intresse eller berättar något så följer andra gärna efter.

Detta är ett annat sätt för en verksamhet att gå framåt. När folk rekommenderar dig eller din kampanj blir poppis så är det mycket lättare att komma i kontakt med potentiella kunder. Sedan får ju dina varor eller tjänster tala för sig själva. Under en kampanj så har ett företag ofta speciella erbjudanden eller lägre priser. Ofta med ett sista datum då besökarna måste beställa eller utnyttja det. Även detta gör det mer attraktivt och lägger grunden för framgång.

Sociala nätverk en viktig del av framtiden

Det finns ingenting som pekar mot en minskning av de sociala medierna, tvärtom. Vissa av dem växer lavinartat och allt fler skapar sig en profil på dem. Det finns inget tvivel om saken att sociala nätverk är här för att stanna. Därför bör alla verksamheter se till att utnyttja dem på allra bästa sätt. Bland annat genom att lägga upp en strategi för att alltid vara närvarande och involverad på dessa medier. Det krävs inte så väldigt mycket för att du ska få ut något av det hela.

Men sociala medier, bland annat Instagram, kan också användas för kampanjer av olika slag. Det är här du kan få folk att lyssna till och inse vad som händer ute i världen. Och det är här som du kan få dem att lära känna ditt företag eller det du vill ha sagt. Genom att lära dig mer om hur det fungerar kan du ha framgångsrika kampanjer.